Ghid de folosire a fotografiilor profesionale – Ep. 1 – Dragi clienti

Folosirea fotografiilor profesionale pentru care ai platit (da, culmea!)

De foarte multa vreme vreau sa scriu articolul asta despre circuitul fotografiilor in natura, dar tot nu mi-am facut timp. Ei, uite ca odata cu lansarea noii versiuni a site-ului IMAGIA, am ajuns si la asta.

De ce un ghid pentru folosirea fotografiilor pentru clienti? Clientii serviciilor de fotografie profesionala platesc fotografiile, prin urmare sunt ale lor, asa incat pot face cu ele fix ceea ce considera de cuviinta, nu-i asa?

Well, aproape, dar nu chiar.

Sa vedem cum sta treaba din punct de vedere legal.

Daca ti s-a stricat centrala termica, vei chema un profesionist sa o repare, da? Adica sper ca nu te vei apuca – oricat de priceput/a te-ai crede – sa umbli la o chestie care combina gazul si curentul! Vei apela la un serviciu profesional, adica.

Un fotograf angajat va presta tot un serviciu profesional, da? Asa este, cu o diferenta: intervine dreptul intelectual. Dreptul sau asupra modului de a vedea intr-un anume fel unic lucrurile, de a le surprinde intr-un anumit unghi, obtinand un rezultat foarte probabil diferit fata de alt fotograf sau fata de tine. Nu discutam aici de echipament, talent etc.

Acel “fel” unic in care el surprinde un anume moment cade sub incidenta Legii Dreptului de Autor. Nu si in cazul instalatorului, care nu o poate invoca nici daca a atacat o piulita dinpre stanga sau dinpre dreapta, nici macar daca a fost creativ si a folosit ciocanul acolo unde altul ar fi folosit peria de curatat. Cam aici terminam si cu analogia fotograf – instalator, pentru a face o diferenta intre prestarea de servicii si un act de creatie artistica.

In Romania, conform Legii Dreptului de Autor 8/1996 (cu modificarile ulterioare), “drepturile patrimoniale asupra operei fotografice, care a fost creată în executarea unui contract individual de muncă sau la comandă, se prezumă că aparţin, pentru o perioadă de 3 ani, celui care angajează sau persoanei care a făcut comanda, dacă prin contract nu s-a prevăzut altfel.”

Cuvinte cheie: “daca nu s-a prevazut altfel“.

In fotografia de eveniment sau personala, obiceiul (in toata lumea, nu e un romanism) este ca prin contract, fotograful sa isi pastreze anumite drepturi – printre ele si acela de a putea folosi fotografiile pentru promovarea propriilor servicii, dar si acela de a impune niste limitari in folosirea fotografiilor. Nu discutam de fotografia comerciala, in care e vorba de o prestare de servicii mai mult decat un act artistic.

Acum daca fotografii s-ar apuca de impus tot felul de aberatii, nu i-ar mai angaja nimeni, evident. De cele mai mult ori, limitarile tin mai degraba de prevenirea unor abuzuri sau de prevenirea unui prejudiciu moral.

“Ai terminat odata cu palavrageala asta pseudo-juridica?”

fotosirea fotografiilor profesionale

Atunci cand decideti sa colaborati cu un fotograf pentru un eveniment important din viata voastra sau pur si simplu cand ati realizat ca nu puteti si face fotografii de calitate si aparea in ele in acelasi timp (am zis “de calitate”, nu “selfie-uri”), grija voastra nu e legata de chestiuni juridice in primul rand.

Cel mai important e sa gasiti fotograful care vi se potriveste, sa va intelegeti excelent si toate astea sa se transpuna in cele mai grozave amintiri care “se exista” pe planeta asta: cele cu voi insiva.

Daca ati cautat bine fotograful si ati apreciat in mod deosebit talentul si portofoliul sau, probabil sunteti mandri chiar si de faptul ca ati colaborat cu mine… a… pardon, cu el/ea, da?

Pai atunci hai sa vedem cum imbinam obligatiile contractuale care – vrem, nu vrem – exista dar si “bunele practici” care fericesc pe toata lumea implicata in melanjul asta imagistic.


Sfaturile mele catre clientii fotografilor profesionisti (nu doar catre clientii mei, da?)


1. Dati credit fotografului. De fiecare data.

Atunci cand faceti publice fotografiile, daca fotograful v-a pus la dispozitie si imagini care contin sigla, publicati-le pe acelea.

La IMAGIA fotografiile se livreaza in doua versiuni: una pentru publicare web, la rezolutie si sharpness potrivite pentru ecrane (email, retele sociale, TV, tablete, monitoare etc) si alta pentru print – la o rezolutie mai mare, care permite tiparirea in conditii optime, dar care nu arata la fel de bine pe ecrane.

Nu doar ca asa e frumos, dar e chiar o obligatie asumata prin contract :) Well, daca in contractul vostru asta nu reprezinta o obligatie, asta e – fotograful vostru n-are voie sa dea share acestui articol.

Ce inseamna “credit”?

De exemplu: Foto: @imagia (tag adica pe retelele sociale) – www.imagia.ro (link direct catre site). “Minunatele noastre fotografii sunt facute de X” e gen mandrie nationala! Dar n-ar trebui sa scrieti de-astea decat in cazul in care chiar v-au uns la suflet. Nu-i stres, daca nu scrieti, n-o sa sufar gandindu-ma ca nu v-au prea placut [oftat…]

Ajuta mult in promovarea fotografului, care si-asa ia mult mai putini lauri decat subiectii – adica voi :) Doar la majoritatea fotografiilor comentariile sunt de genul “vaaai, ce frumosi sunteti”, “ce bine ati iesit” etc. – ceea ce e foarte adevarat, nimic de zis, doar ca foarte rar cineva remarca “vaaai, ce fotograf bun ati ales, ce bine si-a facut treaba!” Eventual “vaai, ce frumoase sunt fotografiile” – care incalzeste nitel sufletul, parca. Daca mai intervine cate un “oaaauu, ce aparat misto trebuie sa fi folosit fotograful vostru” e direct caz de SMURD – mai bine dati-i fotografului vostru niste otrava, sa se termine repede!

A, chestia cu creditul e valabila la fiecare postare. Chiar si dupa 10 ani :)

Si neaparat tin sa le multumesc celor care au facut-o si o fac pentru IMAGIA! E vorba de o majoritate, deci me happy! :)

fotosirea fotografiilor profesionale

2. Nu modificati fotografiile facute publice. Deloc.

Vreti sa va jucati in Paint cu fotografiile de la nunta? No problem. Puteti sa le faceti alb-negru si sa lasati doar buchetul color, puteti sa ii faceti mustati matusii care v-a dat un plic gol la nunta, puteti – Doamne fereste – sa faceti fotografiile sepia! The sky (and Paint) is the limit!

Dar cand vine vorba de facut publice fotografiile (Facebook, Instagram, Internet, Sistemul Solar) va rog tare mult, publicati-le asa cum le-ati primit. Sau acceptat, dupa caz.

Si please, please, dearly please – faptul de a sti sa folositi Photoshop, Lightroom, AutoCad sau 3DMax nu-i o scuza suficient de buna de a abuza pixelii – plecam de la premisa ca nu v-ati angajat doar niste prestatori de servicii, ci ca ati luat la pachet tot ceea ce tine de fotografiile alea, inclusiv cum sunt ele prelucrate, nu?

Daca e sa aveti obiectii despre modul in care sunt prelucrate/cropate/etc fotografiile, dati fara mila pana la acceptarea produsului finit.. In limitele intelegerii cu fotograful, adica (a contractului, mai specific).

Incercati sa nu faceti crop, sa nu taiati sigla etc. Am zis “incercati”, nu “sa nu cumva sa” – de exemplu atunci cand iti setezi fotografia de profil, Facebook o face patrata si sigla poate va fi stearsa. Asta e. Dar nu uitati – tot puteti sa treceti in descriere creditul ;)

A, daca aveti nevoie de ceva anume (crop, sot eliminat din fotografie etc), vorbiti intai cu fotograful – cel mai probabil va fi happy sa va puna la dispozitie o varianta care sa fie ok si pentru voi si pentru el/ea.

Stiti ce tare imi creste inima cand vad fotografii de profil facute de mine – unele si dupa ani de zile?

P.S. Stiu ca filtrele de pe Instagram fac sa para pana si pozele cu o proteza dentara mai interesante, dar pwetty please abtineti-va sa puneti filtre peste fotografiile prelucrate de catre fotograful vostru (ma refer, din nou, la cele facute publice – doar acelea influenteaza perceptia asupra portofoliului sau). Doar cand ati ales sa colaborati cu el ati facut-o si pentru ca v-a placut modul in care face post-procesarile! Nu? Nu-i nimic, la urmatoarea nunta o sa alegeti mai bine. [gluma, nu sariti!]

3. Nu dati fotografiile “mai departe” daca nu e vorba de un scop personal

What? Pai le dau cui vreau, doar le-am platit!

Well, not really.

Daca fotograful vostru are o vaga idee despre cum sa isi protejeze munca si intelege toate implicatiile, ati semnat un contract cu el. Daca nu, va pot garanta ca ati facut o alegere proasta din start. Cel mai probabil, in contract e stipulat ca aveti drepturi depline in a folosi fotografiile in scop personal. Le puteti da parintilor, matusii, vecinei – chiar si cainele poate primi o fotografie – doua, daca vreti! In format digital pe mail, pe stick sau floppy disk, in print A4, fototapet, intr-o holograma proiectata in sufragerie – ce vreti voi!
Cand vine vroba de scop comercial treaba se schimba.

Daca aveti subit dupa nunta chef sa va apucati de wedding planning sau sora matusii nasului are un magazin de rochii de mireasa, trebuie sa stiti ca nu puteti folosi fotografiile cu voi insiva in materiale promotionale pentru business-urile respective. Pe motive de drepturi de autor si limite ale contractului.

Discutati cu fotograful si cadeti la o intelegere. S-ar putea sa nu va coste suplimentar (alegerea fotografului), dar sa intervina obligativitatea de a promova brandul fotografului intr-un anume fel in noul business – e un alt contract, o alta poveste.

Daca primiti un telefon de la oricare din furnizorii de la nunta cu “sunteti draguti sa imi trimiteti si mie fotografiile de la nunta?“, raspunsul trebuie sa fie unul singur: nu. Asta nu inseamna ca furnzorii respectivi nu o sa primeasca fotografiile! Doar ca ei sunt niste terti fata de contract, care nu au niciun drept asupra fotografiilor! Nici macar de folosinta.

Folosirea fotografiilor de catre terti se face doar cu acordul si in termenii impusi de catre fotograf! Furnizorii trebuie sa contacteze direct fotograful!

Acum plecand de la premisa ca nu ati ales fotograf un camatar, lucrurile ar trebui sa se desfasoare foarte simplu, pe un principiu win-win: furnizorul contacteaza fotograful, stabilesc de comun acord conditiile folosirii fotografiilor, semneaza hartii daca vor sau nu si totul e ok.

folosirea fotografiilor vlad muresan un dulce

La IMAGIA nu am cerut niciodata bani vreunui furnizor pentru folosirea fotografiilor, nici chiar atunci cand le-au folst folosite in pliante si alte materiale promotionale pentru care o firma plateste, de regula, niste banuti pentru a le obtine! Am cerut insa sa fie respectate niste conditii – care de cele mai multe ori nu au fost respectate de catre furnizori :) Pana la un moment dat.

Dar subiectul asta il voi dezvolta intr-un articol viitor, nu va plictisesc acum.

4. Share. Nu download.

Circuitul fotografiilor in natura ar trebui sa functioneze asa (presupunand ca ati fost de acord ca fotograful sa faca fotografiile publice):

  • fotograful publica cateva fotografii – pe masura ce se prelucreaza, sau cand sunt toate gata.
  • voi dati share, mandri de cum au iesit fotografiile – lumea oricum va lauda pe voi, dar aici se petrece o parte importanta din efortul (si este unul consistent) de promovare a fotografului, in care vizibilitatea brandului sau este maxima; atat cat permit algoritmii de vizibilitate si alte cele
  • fotograful va trimite fotografiile finale
  • le incarcati si voi pe retelele sociale sau le trimiteti prin email sau va obligati toti prietenii veniti in vizita sa le vada din cap in coada

Asadar: nu faceti “download”/ “save as” imediat ce le-a publicat fotograful – lasati-i un pic de timp sa isi faca efectul efortul de promovare. Asteptati sa va trimita el sau ea fotografiile – va decide cand e momentul potrivit pentru asta (exista termene in contracte, deci nu-i loc de abuz aici daca ati ales sa colaborati cu un profesionist) si in plus, cand le salvati de pe net, salvati niste imagini comprimate suplimentar de catre diversele platforme (Facebook e un adevarat “criminal” de fotografii!). Dupa o compresie urmata de un download si o incarcare (deci o noua compresie), fotografiile voastre nu vor arata asa cum ar putea ele sa arate si cum ar fi normal dupa munca de optimizare facuta de catre fotograf!

Nu uitati! Fara a se promova consistent, nu ati fi avut cum ajunge la fotograful respectiv! Prin urmare, fair ar fi sa sustineti si voi, la randul vostru, eforturile sale de promomovare.

5. Daca v-ati razgandit asupra “confidentialitatii”, anuntati si fotograful. Please.

Din cand in cand fotografii mai au parte de clienti care pentru un motiv sau altul, doresc sa nu le fie publicate fotografiile. Fie ca sunt “internet-shy”, fie ca sunt persoane publice care vor sa-si pastreze macar o parte din existenta “ne-publica”, fie ca le e teama de comentarii legate de alegerile facute la nunta etc. Nu e nimic in neregula cu asta, desi, fara o justificare foarte obiectiva, e putin unfair fata de fotograf – daca toti clientii ar proceda la fel, nu ar exista un portofoliu si deci tu, ca si client, nu neaparat ai ajunge la fotograful respectiv. Ma rog, ziceam ca ai ajunge la altul si nu conteaza. Doar ziceam.

Totu-i bine si frumos pana in momentul in care dupa solicitari de “privacy”, negocieri si discutii, fotografiile sunt predate in mare secret la miezul noptii intr-o geanta dintr-aia argintie sigilata, iar a doua zi, ghici cine posteaza poze pe Facebook, ba mai sunt si “public”? Clientii X… Moment in care fotograful are nevoie de chirurgie oftalmologica, in urma zgarierii retinei cu propriile unghii.

Asadar, daca gandul de a face fotografiile publice dupa ce veti avea nunta va provoca transpiratii nocturne dar dupa ce ati vazut cat de minunate au iesit, cat de perfect sta coafura sau ca nu va mai urmareste nimeni de la FBI, v-ati relaxat, dati de veste si fotografului. Va fi mai mult decat incantat sa se poata si el mandri cu rezultatele muncii sale!

folosirea fotografiilor de nunta

6. Nu participati la concursuri de fotografie cu tema “fotografie de nunta”

Are you kidding me? Cum as putea vreodata?

Well, been there, done that. Concursurile de fotografie de nunta sunt pentru autorii fotografiilor, nu pentru subiectii lor. Nu cred ca e nevoie de explicatii aici.

7. Cereti sfatul fotografului oricand. Si dupa 10 ani.

Nu o data intru in casa vreunui client doar ca sa vad afisate fotografii printate… din versiunile de web! Web e pentru… web. Internetzi, adica.

Fotograful vostru e in masura sa va dea sfaturi despre unde e mai bine sa va tipariti fotografiile (unii poate chiar ofera acest serviciu), cat de mari, ce anume sa luati in calcul etc.

Fotograful vostru sper ca v-a dat si cateva sfaturi despre cum sa pastrati albumul in conditii optime ca sa va puteti bucura cat mai mult de el in timp.

La IMAGIA dam pentru fiecare album o GARANTIE insotita de niste sfaturi legate de pastrarea albumului.

8. Faceti backup la toate materialele digitale

Ba chiar backup la backup!

Fotograful vostru sper ca s-a obligat prin contract sa pastreze in arhiva fotografiile voastre in format digital un numar de x luni sau chiar ani.

Fotograful vostru sper ca are backup la arhiva.

Totusi, e extrem de important sa faceti si voi tot ce va sta in putinta pentru a va proteja amintirile!

Cel mai sigur backup e sa impartiti fotografiile cu familia! Faceti o copie tuturor celor dragi, indiferent de suport – fie ca le descarcati si pe calculatoarele lor, fie ca le dati un exemplar de DVD, un stick, un borcan cu poze, orice.

Unii fotografi au inventat povestea asta ca printul e infailibil si ca daca iti faci zilioane de albume e mai sigur decat sa pastrezi fisiere digitale pe suporturi care pot deveni necitibile etc.
In timp ce mi-as dori sa comandati fiecare vreo duzina de albume de la IMAGIA caci nu-s ieftine deloc si marja de profit e una buna, eu zic ca albumul are rolul lui si nu trebuie sa vorbesc prostii ca sa conving pe cineva ca merita sa isi faca unul (sau zece, de ce nu? :) sau sa faca albume foto cadou.

Totusi, cea mai sigura modalitate de a pastra fotografiile e sa aveti fisierele digitale in cat mai multe locuri si chiar pe suporturi cat mai diferite. Nu va faceti griji, inainte ca DVD-ul sa moara irecuperabil, veti avea sansa sa copiati fisierele de pe el pe un alt suport mai modern. Si daca nu va mai putea fi citit, sper ca le mai aveti in atatea alte locuri, incat de undeva sa le puteti citi.

Nu ma faceti sa va explic cat de repede se distruge o bucata de hartie. Mai putin albumele IMAGIA, desigur. [gluma]

A, desigur ca e importanta protejarea fotografiilor profesionale, platite cu rezultatul sudorii fruntii sau ce mai puneti voi la bataie sa faceti bani, dar nu uitati ca la fel de importante (zic eu) sunt fotografiile personale.

Asa ca daca tot suntem aici, faceti bine si nu va mai pastrati cu lunile fotografiile in telefon sau in laptop. Cand crapa, s-au dus cu totul! Si vedti ca multe cloud-uri va comprima fotografiile, asa ca folositi cloud-ul doar ca siguranta si faceti-va un obicei din a face backup manual din cand in cand.

Ok, revin cu niste solutii de backup pentru toata lumea, gratuite si cu un sistem de pastrare a amintirilor vizuale eficient, in curand!

Cam aici se incheie “Ghidul pentru folosirea fotografiilor” dedicat clientilor. Daca aveti si alte idei despre bune practici in folosirea lor, dati de veste pe adresa foto@imagia.ro Daca va revolta impertinenta de a sugera ca un client are si obligatii dupa ce a platit obiectul contractului, imi puteti scrie pe aceeasi adresa.

Desigur, sacul de sfaturi e inca plin, asa ca stati pe-aproape – urmeaza episodul 2. Si nu e dedicat clientilor ;)

Amintiri minunate tuturor!

Vrei sa ai si tu fotografii de nunta la fel de reusite? Scrie-ne aici:








Facebook Comments